Vyhledat
  • tojidlo

Jak obnovit zdravý vztah ke cvičení.

Fyzická aktivita je skvělý nástroj, jak se cítit dobře. Pro naše zdraví je to neocenitelně prospěšná věc. Bezpodmínečně nám přináší řadu kladů. Může snížit riziko vzniku chronických onemocnění například diabetes typu 2, posílit kosti, svaly a klouby. Dokonce může pomoci s určitými duševními chorobami, jako je deprese.



gif


I když má pohyb a cvičení jasné výhody, může také způsobit problémy, obzvláště v případě, že náš důvod ke cvičení sklouzne k závislosti a kompenzaci jídla cvičením.


Pokud rušíme aktivity s přáteli nebo rodinou ve prospěch svého tréninku - znamená to, že plánujeme svůj život podle života v posilovně - možná právě to je signál, že máme problém. Pokud cvičíme navzdory bolesti, zranění či nemoci a cítíme se provinile, když trénink vynecháte, může to být tím, že jsme na cvičení závislí.


Závislost na cvičení není klinicky rozpoznaná duševní porucha, ale odborníci vytvořili řadu dotazníků a dalších nástrojů, aby získali představu o těch, kteří by mohli být ohroženi.


Pamatuji si doby, kdy jsem se s něčím podobným potýkala. Cvičila jsem 6 dní v týdnu, fitness svět a život v posilovně mě úplně pohltil. Když jsem nebyla ve fitku, mluvila jsem o fitness. Když jsem nemluvila o fitness, četla články nebo sledovala videa o fitness.


Jakmile jsem z nějakého důvodu trénink vynechala, cítila jsem se provinile, protože: Co na to můj progres?!



gif


Dokonce svou dovolenou jsem plánovala podle toho, jestli je v dané lokalitě posilovna. Pokud nebyla, hodně jsem zvažovala, jestli na dané místo jet. Týden bez posilovny? Noční můra!


Přeskočme o 5 let dál a myslím, že jsem zmoudřela, ale nebylo to snadné. Umět poslechnout své tělo je asi jedním z nejtěžších věcí, které bychom se všichni měli umět naučit.


Moje tělo mi vždycky říkalo, kdy je čas si odpočinout. Já to úspěšně ignorovala. Zapomínala jsem se občas zeptat sama sebe: Jak jsou na to mé svaly, nejsou bolavé? Mám dnes dostatek energie? Nepotřebuji více spánku (i když jsem spala normálně!)?Odpovědi na tyto typy otázek nám pomohou naladit se na fyzické potřeby odpočinku.






Hledání rovnováhy ve cvičení je také součástí zdravého životního stylu. Poslouchejme podněty, které nám naše tělo dává. A někdy je mnohem rozumnější vyrazit si s přáteli a vyčistit si hlavu ve společnosti blízkých, než čerpáním endorfinů v posilovně.



TEST: Jak poznat, že náš vztah k posilování je na hranici nezdravého vztahu

Pokud si odpovíme minimálně na polovinu těchto bodů slůvkem ANO, je na místě se nad svým vztahem k fitness zamyslet:


  • Čas s přáteli pravidelně obětujeme za čas v posilovně - typický je pátek večer strávený v posilovně, namísto setkání u večeře s rodinou či kamarádkami.


  • Většina účtů, které sledujete na sociálních médiích, souvisí s fitness. Co by to bylo za prohlížení sociálních sítí, bez pořádných motivačních citátů!


  • Každý trénink musíme změřit fitness náramkem/hodinkami


  • Jídlo si musíme zasloužit až po vydatném cvičení


  • Plánování dovolené jen v hotelu s posilovnou.


  • Nedokážeme si představit mít vztah s člověkem, který by nebyl stejným nadšencem do fitness. O čem bychom se doma bavili?!


  • I přes bolest či nemoc, trénink nevynecháme. Co bolí to sílí, přece!


  • Týden bez tréninku je nepředstavitelná věc. Za týden mi přece ochabnou všechny svaly!



Statistiky ukazují, že závislost na cvičení postihuje přibližně 4 % školních sportovců, 8–9 % fitness nadšenců a 21 % osob s poruchou příjmu potravy


Tento stav často existuje spolu s poruchou příjmu potravy nebo problémem s obrazem těla. Naštěstí je to léčitelné časem, trpělivostí a podporou.



gif



Zde je 10 tipů, jak můžete svůj vztah ke cvičení napravit a znovu najít radost z pohybu.


Vyjadřuj své pocity

Pokud potřebuješ, aby s tebou kamarádka chodila do posilovny, zeptej se ji. Pokud se snažíš zaplnit prázdnotu, která zbyla s vynecháváním neustálého cvičení, svěř se.


Rozptýl se, když cítíš nutkání cvičit ze špatných důvodů

Když pociťuješ nutkání cvičit z nezdravých důvodů – jako je potřeba kompenzovat jídlo nebo při dni, kdy se ve svém těle necítíš– najdi způsob, jak rozptýlit svou mysl. Sledování oblíbeného filmu, call s kamarádem nebo relaxační procedury (sauna, meditace, masáž), tohle mohou být užitečné věci pro zvládnutí těch hlasitých hlasů. Vnitřních hlasů, které tě nutí cvičit, když ve skutečnosti je pro tebe teď nejlepší odpočinek.


Čím víc, nemusí být tím líp

Endorfiny po cvičení je jeden z důvodů, proč cvičíme. Je to příjemný pocit po cvičení. Ale pokud je někdo závislý na cvičení, endorfinový nával nastává tak často a intezivně, že mozek začíná jejich produkci snižovat.


Tím můžeme mít pocit, že musíme o to víc cvičit, protože pokles může být nepříjemný, ale opak je pravdou.


Cvičení jako nový zážitek

Cvičení může být příležitostí k vytváření vzpomínek – nejen čas ke spalování kalorií.


Zapoj své okolí. Pokud se soustředíš na přítomnost ve společnosti ostatních, nezaobíráš se tolik tím, jak by tvoje fyzická aktivita mohla ovlivnit vzhled tvého těla, co možná děláš špatně, kolik toho spálíš nebo jak vypadáš při cvičení.


Společná procházka, jít si zapinkat badminton nebo domluvit se na společném kruhovém tréninku. Tyto aktivity nejsou jen o cvičení, ale i sdílení volného času.


Dělejte to, co tě baví

Vyhni se pohybu, při kterém se necítíš dobře. Mít nejlepší techniku ​​neznamená nic, pokud tě nebaví každý okamžik svého tréninku a cítíš se pak vyčerpaně. Najdi si druh fyzické aktivity, díky které se budeš cítit nabitě energií a budeš si ten čas užívat.


Dělej to pro sebe

Když se rozhodneš cvičit, zeptej se, pro koho to děláš. Ten nejlepší důvod jsi ty, tvůj dobrý pocit a tvé zdraví.


Začni postupně a pak zvyšuj zátěž

Smyslem překonání závislosti na cvičení je naučit se, že cvičení nám může prospět několika způsoby a sloužit v mnoha účelech; není to vždy o tom, co nejvíc propotit triko.





Cvičení a jídlo by měly existovat vedle sebe v míru a klidu. Nejsou ve vzájemném rozporu. Necvičíme abychom jedli a musíme jíst, bez ohledu na to, zda jsme dost cvičili.


Týna @tojidlo






zdroje

(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6035018/)

(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3210598/)



525 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše