Vyhledat

jak se přestat cítit po jídle provinile

5 dlouhých let jsem se nemohla přestat trestat za to, že jsem snědla něco „nezdravého“. Měla jsem tak silné pocity viny, že jsem i druhý den nemohla přestat přemýšlet nad tím, jak jsem včera spořádala celou tabulku čokolády.


V té době jsem byla motivována perfekcionalismem. Cítila jsem se lépe, když moje jídlo bylo 100 % čisté a měla jsem ho na 1000 % pod kontrolou. Moje zjištění: pocit viny z jídla mi nepřinesl nic jiného, ​​než že jsem se cítila ještě hůř.





Dnes se okolo jídla cítím mnohem lépe a totéž si přeji i pro tebe. Zasloužíš si jíst bez viny, strachu a pocitu provinění.


Odkud pochází pocit viny? Vznikne z pocitu porušení pravidel a pokud od jídla očekáváte perfekcionismus. Existuje mnoho příležitostí, jak tato pravidla porušit a pak na sebe házet vinu.


Vím, že tato pravidla mohou vzniknout, protože se snažíme pro sebe dělat, jak nejlépe umíme, jíst zdravě, pečovat o své tělo a to je všechno správně. Ale mít nerealistická pravidla, jak bychom měli nebo chtěli jíst, nám nedává prostor pro radost a mír s jídlem.


Pocit viny je zvyk. Je to naučené chování. A víš ty co? Můžeme se ho odnaučit!


Nenarodili jsme se s předpojatými představami, že čokoláda je „špatná“ nebo že jsme hrozný člověk, když sníme hranolky. Toto jsou dietní myšlenky (jak nakopat dietní kultuře a myšlenkám zadek se můžeš dočíst v tomto článku), které nás strhávají, nikoli zdravé chování, které podporuje náš spokojený život.


Upuštění od potravinových pravidel je velmi důležité pro překonání viny z jídla. Nemůžeš porušit pravidla, když je nemáš!




Jak se zbavit pocitu viny?


Pro začátek si vyber JEDNO jídlo. Možná to bude chleba, hranolky nebo zmrzlina. Doporučuji začít s jídlem, které pro tebe bude snazší, místo toho, o kterém si myslíš, že bude náročné.


Stejně jako když jsme se učili jezdit na kole a začínali jsme s pomocnými kolečky; můžeš tréninovat jídlo bez viny pomocí užitečných nástrojů. To je něco, na čem s členky kurzu #jimnormalne pečlivě pracujeme.


Vyzkoušej tento experiment

Začni jedním jídlem. JEDNO jídlo, které si vždycky zakazuješ. Naším cílem je si na něj zvyknout. Může to být jen čokoládová tyčinka. Může to být koláček ke kávě. Jedna porce, jedno jídlo. Ostatní jídla během dne nech nepozměněná. Stravuj se vyváženě. Nezapomínej na dost zeleniny, kvalitní zdroje bílkovin a ani nevynechávej zdroje sacharidů.

Po dojedení si odpověz na otázky:

Jaký to byl pro tebe zážitek?

Splnilo jídlo tvoje očekávání?

Když víš, že si ho můžeš dát kdykoli, chceš tento zážitek zopakovat znovu?

* poznámka: ujisti se, že ve chvíli, kdy si chystáš dát své jedno jídlo necítíš hlad, stres, únavu atd., že se můžeš na své jídlo plně soustředit a vychutnat si ho. Doporučuji i se nenechat rozptylovat okolními vlivy - televize, sociální sítě. Užij si kouzlo přítomnost.


Budu ráda, když se se mnou podělíš o své zážitky z experimentu,


Týna @tojidlo









411 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše