Vyhledat
  • tojidlo

3 tipy, jak přestat držet diety a začít jíst normálně

Aktualizováno: 20. 1.

Ve světě internetu i mimo něj to vypadá, jako by každý měl svůj názor na to, jak bychom měli jíst, co bychom měli jíst a kdy.


Články, blogy, videa se často točí kolem jídla a tělesné váhy a zaručených tipů.

Úmysly článků a konverzací jsou určitě dobré:

Snaží se pomoct

Snaží se vzdělávat

Snaží se inspirovat.

Co může být zmatečné, jsou protichůdné názory zastánců určitých výživových směrů. Díky tomu, můžeme jednoduše ztratit pojem o tom, co je vlastně “normální strava”



gif


Jíst normálně pro mě znamená jíst intuitivně, vědomě, posilovat svoji volbu, ale i respektovat nutriční potřeby těla.


Jíst intuitivně není žádná novinka. Jenom k nám, do naší malé země, se dostává až teď a řekla bych, že stále veeeeeelmi pomalým, šnečím tempem. Nejedná se tedy o nový koncept. První vydání knihy o intuitivním stravování vyšlo v roce 1995, na svědomí ji mají dvě dietoložky: Elyse Resch a Evelyn Tribole. A právě tento koncept se odráží v mém přístupu #jimnormalne



Jíst normálně znamená jíst tolik, kolik chceme, kdykoli chceme, ale to neznamená jíst bez omezení a kontroly.

Rozdíl je v tom, že limity a kontrola vycházejí zevnitř. S dietami pocházejí vnější pravidla, která nesouvisí s hladem, nasycením nebo s tím, jak různé potraviny působí na naše tělo.



Primárním cílem normálního stravování je více vnímat vlastní vnitřní moudrost a naučit se, že ji můžeme důvěřovat. Naučit se mít pro sebe pochopení, soucit se se svými chybami a praktikovat skutečnou péči o sebe. Pokud k tomuto dospějeme, nebudeme potřebovat hledat útěchu v jídle.


Může se to zdát jako něco moc ezo , „důvěřovat svému tělu“ a „poslouchat ho“, bez počítání kalorií, vážení každého gramu jídla, omezování jídla, ale zkus o tom přemýšlet takto: všichni se rodíme s tím, že umíme normálně jíst, ale jak procházíme životem, tu schopnost ztrácíme. Proč? Protože tu desetiletí už máme něco jako „dietní kulturu“ (chceš-li dietní průmysl), která nám namlouvá, že přece nemůžeme vědět, co je pro nás nejlepší, dokud jsme nezkusili tuhle či jinou dietu.


Děti pláčou, když mají hlad, otáčí tvář, když jsou plné ( v tom lepším případě, v tom horším hodí mamince misku na hlavu, au soucítím) A to je to, co chceme získat zpět (ne doslova :)). Naučit se respektovat naše signály.


gif

Koncept intuitivního stravování se může zdát příliš přitažený za vlasy, protože je odlišný od tradičních „diet“ nebo „životních stylů“. Je tedy přirozené chtít vidět důkazy, že intuitivní stravování může podporovat zdraví- mentálně i fyzicky.


Existuje rozsáhlý soubor výzkumů , které podporují intuitivní stravování jako postup ke zlepšení zdravotních výsledků. Zde jsou některé z oblastí, které jsou podpořeny výzkumem ve prospěch intuitivního stravování :

  • Zmírnění záchvatů přejídání

  • „Řízení“ zdravé hmotnosti

  • Zvýšení sebevědomí, sebeúcty,

  • Snížený projev depresí

  • Vyšší úroveň emočního vědomí

  • Snížení hladin cholesterolu

  • Zvýšení fyzická aktivita

  • Snížení krevního tlaku


Hlavně se to děje nenásilně! Přirozeně. To mě na tom celém baví.


3 základní věci, kterými můžeš začít


  1. zbavit se dietní kultury - můžeš to začít tím, že si projdeš kanály na sociálních sítích a přestaneš sledovat dietní účty, odebírat dietní časopis a číst články "10 tipů, po kterých zaručeně zhubneš."

  2. přestat počítat kalorie - pokud už nějakou dobu počítáš, budeš mít už určitě přehled o tom, co jíš, jak vypadá velikost tvé porce, co co zhruba obsahuje. Nejdřív zkus třeba si nezapsat den a postupně přidávej další. Pro získá jistoty, že opravdu máš představu o tom, jak jíst, si můžeš nějaký den zapsat zpětně a uvidíš, že ti to plus mínus vyjde a to je ta fáze, kdy už aplikace na počítání nepotřebuješ. Tak na co je mít v telefonu :)

  3. být víc při jídle na pozoru - zamysli se nad tím, kde se právě nacházíš ve vztahu k jídlu. Opět něco, co můžeš udělat už dnes. Zeptej se sebe: "Umím rozpoznat hlad? Chutná mi to, jak teď jím? Jím často do nepříjemného pocitu sytosti nebo mám po jídle často hlad?" Odpovědi na tyto otázky ti pomůžou soustředit se na to, co by se dalo zlepšit. Tím budeš blíž k poslouchání signálů svého těla a taky jejich respektování!


Přistupuj k tomu všemu jako k experimentu. Netřeba se soudit, tak se prostě něco nepovede. Jen zkoušíš a přicházíš na to, co ti vyhovuje a jaké signály ti tělo dává. A pokud na ty změny nechceš být sama, přidej se k nám do skupiny a kurzu #jimnormalne , ráda budu tvým průvodcem na cestě za svobodou v jídle.


Jíst normálně v sobě skrývá samá pozitiva... jediné, na co je třeba se připravit, je vedlejší efekt. Čím více se soustředím na #jimnormalne, tím více jsem alergická na dietní nesmysly, šarlatány prodávají hubnoucí přípravky a šíření strachu z jídla, ale tak co už :D


Týna @tojidlo



1 345 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše